Translate

søndag den 19. januar 2014

Træarbejde - kagerulle

 Her er en kagerulle som jeg har lavet mens jeg gik på produktionsskole i sommers..

Først tager man en aflang træblok, og skærer den i den rette diameter, hvorefter den gøres rund, enten med en drejebænk eller med en afretterhøvl, eller hvis man er virkelig handy med en håndhøvl eller stemmejern.
 Min er lavet på en drejebænk..
Bagefter borer man et hul hele vejen igennem, eller halvejs fra begge sider hvis man ikke har et bor som er langt nok..

den drejebænk de havde på skolen kunne også sættes bor på så det var nemt nok, bortset fra at den borede skævt og hullerne ikke ramte hindanden helt præcist inde i midten, så jeg måtte udhule i midten med en jernstang med en skarp kant i enden som kunne banke træstumper ud..
så drejede jeg en lang aflang pind (man kunne også bare købe en rundstok), og puttede den igennem hullet..

på enderne af rundstokken satte jeg de små brune håndtag fast som også var træ der var blevet drejet og udhulet ca. 5 cm ind for at rundstokken kunne komme ind. Det fik selvfølgelig også noget lim i håndtagene for at holde det sammen, men selvfølgelig ikke i selve rullen da den skal kunne rulle rundt.
A = Selve kagerullen
B = Rundstok som holder håndtag og rulle sammen
C = Håndtag


ved ikke hvad det har kostet i materialer men det kan helt sikkert gøres for under 50 kr. eller helt gratis hvis man både har værktøjet og kan skaffe noget genbrugstræ eller selv kan fælde et træ og tørre det, men det er ikk noget jeg vil komme ind på her..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar