Translate

søndag den 19. januar 2014

Kål fra skolen

 vi skulle rense kål på skolen jeg går på, og der blev kasseret en masse så jeg fik et par bæreposer med hjem..
Jeg kunne ikke nænne at se dem blive kasseret.. de fejler jo ingen ting.. så jeg tog alt hvad jeg kunne bære..
Hvis du aldrig har renset kål før så kan du se hvordan man gør her..

 af med de yderste lag, indtil du kommer derind hvor der ikke er rådnet blade eller skadedyr..
vil lige sige at det er ret normalt at der sidder noget på de yderste blade, især længere henne på sæsonen, så smid ikke kålene ud før du har set hvad der er inde bag de yderste lag.. Smid skraldet på kompostbunken..
 så er de renset.. de behøver ikke engang at blive renset så grundt.. man skal bare have det værste af.. jo mere der kommer af jo mere følsomme bliver de under opbevaringen, men man skal også sørge for at de nødvendige kommer af så der ikke spredes råd i hele forådet..
En enkelt af dem blev hakket i stykker og smidt i fryseren..
resten kom til lagring i haveskuret..


Hvis man gerne vil have gratis mad kan man prøve at finde nogle grøntsags avlere i området og undersøge om de nogle gange kasserer noget i høst perioderne.

Jeg har hørt at 50% af alt mad som bliver produceret bliver kasseret, enten ved landbruget fordi de ikke har den rigtige form eller udseende, eller i butikkerne fordi de ryger ud på sidste salgs dato, og sandsynligvis også ude i hjemmene når der smides mad ud som ikke bliver spist..
Der er også gode mulligheder for at finde gratis mad på andre måder, ved f.eks. at tage noget af alt den mad som bliver smidt ud i butikkerne, men det kommer der mere om i en af de næste opslag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar