Translate

mandag den 20. januar 2014

Haven før vinterfrembrud

 Så er der gået over 2 måneder siden rugen blev sået, og den er kommet ganske fint op i alle bedene hvor den blev sået..
 Mistbænken i højre side er også en del af de træprojekter jeg havde gang i november.. der kommer en byggevejledning på den senere..

minidrivhuset står på en midlertidig plads uden nogen funktion indtil videre.. der mangler stadig at komme plastik på med listerne, men det kommer når jeg har tid og lyst.. skal ikke bruge den foreløbet aligevel så der er ingen grund til at slide plastiken op med vinterens blæst allerede nu.

 Her kan man se hvordan rugen har vokset på forskellige måder i de forskellige områder.. men jeg ved dog ikke om det har påvirket den, med alle de forskellige ting jeg prøvede under såningen, det kan også være skyggepåvirkning, jordforhold i bestemte områder osv.
 I bed 2 kan man godt se planterne har fået en bestemt afstand alle sammen.
 De ærter og bønner som blev sået er også kommet op.. her er ærterne markeret med røde cirkler..
 her er bønnerne markeret med røde cirkler..
 I bed A var der også sået rug, men mistbænken står lige pt. ovenover.. jeg lader den bare stå indtil videre.. når jeg får tid skal der laves et ordenligt fundament til mistbænken, som skal bestå at fliser hele vejen rundt langs kanten i 20-30 cm højde måske..
 Nu er det tid til at dække de resterende bede med blade, da de ikke fik turen sammen med de andre, fordi jeg stadig ventede på at rugen og grøntsagsfrøene spirede..
 Nu hvor rugen er kommet op i en højde hvor den ikke længere bliver kvalt af lidt blade, kan jeg godt begynde at lægge jordække ud på de 4 store bede..
 bare et par cm. er der kommet.. lige nok til at man ikke kan se jorden.. når rugen kommer lidt op igen, kan jeg hælde lidt mere på.. hvis den er færdig med at vokse, og vinteren har fået ordenligt fat, må jeg bare hælde lidt blade på aligevel, for der er for lidt lige nu.
 en uge senere kom der sne på bedene.. det var godt jeg fik dækket med blade..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar