Translate

mandag den 20. januar 2014

Fåreuld

 Min kæreste har i de seneste par måneder fået sig den hobby at strikke, hvilket jo er dejligt, da det går hånd i hånd med hvad jeg interreserer mig for, nemlig selvforsyning.
Dog er det er ret dyr hobby, da garn koster urimeligt meget, selv for brugt garn.
Det er lige før materialeprisen er dyrere end at købe varen allerede strikket..
 så jeg har gået og ledt lidt efter noget uld, og jeg havde tænkt mig at spørge ude på den landbrugsskole hvor jeg går, men da jeg endelig fik det gjort fik jeg afvide at fårene var blevet sendt til slagteren netop den morgen, og jeg måtte tage ud til slagteren efter skole og hente skindende..
 Jeg tog skindende med hjem i bussen i nogle sorte affaldsække, og vaskede dem så grundigt jeg kunne i bruseren..
Det tog dog noget tid at overtale min kæreste om det, men det gik.
Jeg fik dem renset, og fik alt blodet ud af selve skinde også, og hængt til tørre ude på tørrestativet.
 De hang der i et godt stykke tid inden jeg fik mig taget sammen til at klippe selve ulden af..
Da jeg endelig fik mig taget sammen kunne jeg godt lugte at det skulle være nu hvis det skulle være. Der var også en enkelt fluge allerede, men det var nu ikke så slemt..
Jeg fik klippet ulden, og smidt det i nogle poser og smed skindende i skraldespanden ude ved vejen.
 En lille detalje var, da jeg kom hjem med skindende, og de lagde ude foran døren, så opførte min udlejers hund sig ret mærkeligt, ved lugten af frisk blog.
Min udlejer var også ret rystet, men jeg tror godt han kunne se pointen i galskaben bagefter..
skindet var ret indtørret efter at have hængt til tørre..
Jeg havde overvejet på et tidspunkt at garve et enkelt skind, men det var vist for sent nu, men jeg fik da et par bæreposer uld ud af det..

Det ville nok være nemmere bare at finde en fåreavler og få hans uld når fårene bliver klippet om foråret, men jeg gad ikke vente på det, og nu havde jeg chancen for at få det på den her måde, så jeg fik det bare overstået..

jeg skal nok smide et opslag op når jeg skal igang med at spinde ulden til tråd som rent faktisk kan bruges til at strikke med.. lige nu ligger det bare i nogle poser..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar