Translate

onsdag den 10. juli 2013

Udplantning af forspirrede planter

 Jeg har bragt flere små-planter fra min altan ud til haven så jeg ikke har alt det arbejde med at vande dem, og desuden er der heller ikke plads til dem.

Jeg vil kun have de antal planter på altanen som kan plantes altankasserne så de kan klare sig selv med den regn de får, og udover det vil jeg kun have de to store tomatplanter, den store cherry tomat, og mini-agurkerne til at stå da de ikke ville klare sig særlig godt på friland, men skulle ha stået i drivhus hvis det var rigtigt.
Der er selvfølgelig også alle mine chili, og peberfrugt planter som står i vindueskarmen og kommer ud og bliver luftet på altanen om dagen.
Disse er også drivhusplanter og kan ikke komme ud i haven.
 På de to ovenstående billeder kan i se at jeg har plantet nogle gulerødder ud i haven. Det var dem som jeg havde plantet i altankasser, og det samme med de spinat planter som er på de tre næste billeder.

Jeg fandt ud af at der ingen idé var i at have gulerødder på altanen da det jo er en opbevaringsafgrøde ligsom f.eks. kartofler.
Så jeg har kun ladet diverse krydderier, en enkelt salat, nogle jordbær, og et par spinat være hjemme på altanen til spontant forbrug.
Så hvis jeg har brug for lidt småting, som noget krydderi, eller et par friske tomater, agurker, salater mm. er det lige ved hånden.
Men alt andet må jeg ud til haven og hente en gang imellem og have et lager af det derhjemme (når vi kommer så langt).
Det er ikke fordi jeg er doven at jeg gør det sådan, men fordi der er over 5 km. på cykel hver gang jeg skal ud og hente noget i haven.
 De planter på altanen som forsvinder når man høster dem, som f.eks. salat og spinat, kan nemt erstattes med nye friske planter fra haven, når der er behov for det.
 Her har jeg plantet en ny squash plante ud i haven da det ikke var optimalt at have den på altanen.
 her er nogle porrer da de heller ikke er særlig optimale på altanen.
 Kepaløg. kan godt haves på altanen men er opbevarings afgrøde så giver bedre mening at have dem i haven.
Jeg har også fået ryddet lidt op på fliserne, og fjernet sten osv.
Her er haven så.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar