Translate

lørdag den 13. juli 2013

De nye planter i jorden

Som lovet vil jeg smide nogle billeder op af de nye planter jeg har fået efter de er blevet plantet i haven.
Jeg snakker selvfølgelig om de planter jeg fik af Anja Eilstrup som i kan se her.

 <Her har jeg plantet hindbær "Autumn Bliss" (efterårs hindbær).

Jeg plantede alle planterne i slutningen af juni, hvilket passede perfekt med at der var et par dage uden sol, og en god sjat regn så planterne kunne få en god start.


Jeg hentede planterne dagen før om aftenen, og det var så mørkt at jeg besluttede mig for først at plante dem ud dagen efter når jeg var færdig med skole.
De kom i nogle spande med vand og fik lov at stå under halvtag i skygge indtil jeg kom efter skole dagen efter og måtte plante dem ud i regnvejr.
Alle billederne her er af planterne ca. en uge efter udplantning.
Nogle af planterne er lidt svitset eller visnet i bladende, men det kan ikke have været fra solen for der var ingen sol i en hel uge, men jeg har dog alligevel valgt at fortsætte lidt endnu med at skåne dem fra den stærke sol som der begyndt at komme, og det gør jeg med de små telte af sort plastik som i kan se på billederne. De skygger over planterne, så de ikke får direkte sol.
 Dette er Sommer Hindbær. Jeg kender ikke sorten.
 Her er der :
Røllike
Fransk Syre
Citron Melisse
Valmuer
Mynte
Det nedeste telt på billedet er Stikkelsbær, og til venstre for den bag busken er der en Ribs selvom det er svært at se. Ribsen ser så frisk ud at den ikke behøver et telt.







De planter som går op langs med fliserne + lidt af dem som går på tværs er de nye Hindbær som jeg har fået af Anja. Dem som var plantet før (dem jeg fik af Lotte Kramer) var næsten døde alle sammen så jeg tog dem alle og samlede i en gruppe tæt ved de to på den anden side af terrassen som overlevede, så der blev

plads til de nye.
Nu må vi se om de klarer det bedre. De har ivertfald fået lidt bedre vilkår end de sidste fik.

Her er haven i fuld udvikling.>







Kartoflerne er vokset utrolig hurtigt.












Her kan de to nye ribs ses på hver side af busken til højre.












Her er rabarberne. De klarer sig vældigt godt.
Til højre for rabarberne er der plantet de to Tomat "Money maker" planter jeg fik.
Jeg har som sagt fået Kirsebær (sure, sorte) og Conference pære.
en af de to har jeg plantet nede i venstre hjørne.
Den anden er plantet oppe for enden af

rækkerne med gulerod, nær mynten.


Jeg venter stadig på at de såede planter kommer igang. Nogle er dog spiret men de er næsten usynlige. >







Salaten blev flyttet ned til græskanten da der i løbet af dagen er skygge der, som de har brug for.









Ærterne, tomaterne, squash klarer sig godt.
Den første persille i rækken er den jeg udplantede og den klarer sig godt, der er blevet udplantet to mere i rækken.







Her er sommergulerødderne i fuld gang. vintergulerødderne er ikke spiret (det var nok ikke det rigtige tidspunkt at så dem)
De første par spinat planter er dem jeg udplantede først og de er gået i stok og blevet rigtig lange. de er uspiselige men det kan være jeg kan bruge dem til at tage frø af, det er
jeg stadig igang med at undersøge.
I rækken med Vårsalat har jeg plantet den bladbede jeg fik af Anja.

Kartoflerne klager jeg ikke over.
Der er dog nogle få som enten ikke kommer eller bare er meget langsomme.>


Følg med på bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar